Valpreventie voor ouderen: wees zuinig op uw botten

Valpreventie voor ouderen

Als we ouder zijn, dan herstellen we vaak minder snel en voorkomen is dan ook beter dan genezen. Valpreventie is dan ook essentieel. Misschien klinkt het begrip wat vaag. Valpreventie voor ouderen is echter heel concreet. Het omvat alle manieren om een valpartij en daarmee verder letsel te voorkomen.

Valpreventie voor ouderen

Wist u dat vallen de meest voorkomende oorzaak is van letsel bij senioren? Dat is juist de reden dat valpreventie ouderen essentieel is. Er is een speciale richtlijn preventie van valincidenten bij ouderen. Deze richtlijn is vrij recent vernieuwd en speciaal bedoeld voor het zorgpersoneel dat vrijwel dagelijks werkt met patiënten die een verhoogd risico op vallen hebben. De richtlijn is opgesteld op initiatief van de Nederlandse Vereniging voor Klinische Geriatrie.

De gevaarlijkste plaatsen in een woning

Het risico om te vallen is op sommige plaatsen in de woning hoger. Dit geldt bijvoorbeeld:

  • in de badkamer;
  • op de trap;
  • in de keuken
  • in het toilet.

Dit lijkt misschien vanzelfsprekend, maar toch wordt er vaak geen rekening mee gehouden dat de risico’s hier hoger zijn. Gladde vloeren zijn vaak de oorzaak, maar ook een andere manier van lopen (op de trap) kan bepalend zijn. Er zijn diverse manieren om vallen in deze ruimtes te beperken. Zo kan een douchebeugel een handige oplossing zijn voor meer steun in de badkamer.

Waarom bewegen zo goed voor u is

Door veel te bewegen blijft uw lichaam soepel. Waar men vroeger na operaties vaak lang in bed moest blijven liggen, wordt vandaag de dag juist gestimuleerd om zo snel mogelijk weer in beweging te komen. Patiënten herstellen hierdoor sneller en diverse problemen, zoals met de urinewegen, doen zich veel minder vaak voor. Bovendien kunt u met veel beweging en een gezonde voeding overgewicht voorkomen. Door overgewicht zult u zich niet alleen minder fit voelen, u zult ook minder soepel zijn.

Tips om vallen te voorkomen

Valpreventie voor ouderen is ook iets waar u uzelf actief mee bezig kunt houden. Er zijn een aantal punten waar u in het dagelijks leven op kunt letten:

  • Voorkom activiteiten waar u duizelig van wordt. Ga bijvoorbeeld niet op trapjes staan.
  • Neem niet te veel spullen mee als u de trap op of af gaat.
  • Pas op met losse vloerkleden, kabels en andere zaken waar u over zou kunnen struikelen. Verwijder die uit uw woning.
  • Draag stevige schoenen met een goed profiel.
  • Probeer niet te ver te reiken voor spullen waar u eigenlijk niet bij kunt.
  • Let op scheve tegels of kuilen in het wegdek.
  • Neem een rollator om uw evenwicht te verbeteren. Kijk voor meer informatie op rollator shop.
  • Zorg ervoor dat er altijd voldoende licht in huis is.

Valpreventie: een aantal oefeningen

Er zijn een aantal oefeningen die u zelf kunt doen om uw evenwicht en/of conditie te verbeteren. Ook bij fysiotherapie kan men u wat handreikingen doen. Doet u de oefeningen thuis, zorg er dan altijd voor dat u steun kunt zoeken wanneer u die nodig heeft, bijvoorbeeld aan een eettafel. Een paar ideeën voor oefeningen zijn:

  • Ga op uw tenen staan en doe net of u naar iets reikt.
  • Doe een hoge stap zijwaarts naar de ene kant en vervolgens naar de andere kant.
  • Zorg voor bewust balansverlies door een grote stap voorwaarts te doen. Houd hierbij wel controle over uw lichaam!
  • Zet uw benen zo dat het net lijkt of u een grote stap zijwaarts doet en reik naar de grond.

Professionele valpreventie

Vindt u het niet prettig om de oefeningen thuis te doen, voor het geval u mocht komen te vallen? Dan kunt u natuurlijk voor fysiotherapie kiezen. Er is zeker een fysiotherapeut bij u in de buurt die een speciaal programma heeft voor valpreventie voor ouderen. Voorkom vallen en blijf langer mobiel!

Reageer op dit artikel
Meer van Redactie Pluswijzer

Noord-Holland wil 2000 km extra wandelnetwerk

Wandelen is de beste manier om het Noord-Hollandse landschap te beleven. Het...
Lees meer