Slaaptekort bij nachtwerken

slaaptekort bij nachtwerken

Jarenlang is een nachtdienst draaien op je werk geen probleem, maar zodra je ouder wordt, verandert het. De meeste ouderen hebben minder uren slaap nodig, maar worden ook steeds meer een ochtendmens. Maar wat als je ‘s morgens juist moet gaan slapen? 

24-7

De 24 uurseconomie maakt dat onregelmatig werken steeds vaker voorkomt. Maar niet voor niets is er een leeftijdsgrens in bepaalde sectoren voor ’s nachts werken. Bijna iedereen die ouder wordt krijgt een ander dagritme. Bovendien wordt de slaapkwaliteit minder en slaap je sowieso al slechter als je dat overdag moet doen. Gelukkig zijn er wel een aantal aanpassingen die je zelf kunt doen om beter te slapen.

De omstandigheden

Om te beginnen zou je verduisterende gordijnen kunnen ophangen. Die maken de slaapkamer al een stuk donkerder, met een zee van daglicht buiten. Ook het uitzetten van je telefoon en de deurbel zijn aanraders. Omdat er steeds meer bij online winkels besteld wordt, is de kans vergroot dat er een pakjesbezorger voor je buren aanbelt. Er is sowieso overdag meer geluid op straat dan ’s nachts. Dus hoe gezond dat open raam ook is, als je niet kunt slapen van de herrie kun je hem beter dicht laten.

Relaxen

Het is verstandig om voor je gaat werken een warme maaltijd te nemen en na je werk een licht ontbijt. Als je na je werk een warme maaltijd neemt, raakt je lijf helemaal in de war. Koffiedrinken is ook iets dat je beter kunt laten, aan het eind van je nachtdienst. Drink je nog even een kop, dan is de kans groot dat je de slaap slecht kunt vatten. Op weg naar huis kun je je alvast in de stilte hullen. Dus geen radio in de auto of geen koptelefoon met muziek of een luisterboek in de trein. Hul je alvast in een stilzwijgen en je komt straks beter in de slaapmodus.

Reageer op dit artikel
More from Redactie Pluswijzer
Vrijwilligers gezocht in de IJmond
Vanwege de oorlog in Syrië en onrust in Eritrea en andere landen,...
Read More
0 replies on “Slaaptekort bij nachtwerken”