Duik mee in iets groots, maak kleine mutsjes

Mutsbreinieuws. De aftrap van de leukste breimarathon van Nederland; de Goedgemutste Breicampagne. Voor de twaalfde keer zetten smoothie- en sappenmerk innocent zich in voor eenzaamheid onder ouderen in Nederland. Dat doen zij door duizenden handgemaakte mutsjes in te zamelen en deze op de smoothies te plaatsen. Met de kleurrijke creaties op de flesjes vragen zij aandacht voor eenzame ouderen en wordt er geld ingezameld voor het Nationaal Ouderenfonds dat zich hiervoor inzet. Dit jaar zoeken we opnieuw creatievelingen die houden van haken en breien om samen de grootste berg mutsjes ooit te maken.

De afgelopen elf jaar zijn er in Nederland al ruim een half miljoen mutsjes gemaakt door fanatieke breiers en hakers. Mevrouw Olthoff van 91 jaar is een van de meest trouwe mutsjesmakers van de campagne en breit al jaren mee: ,,Ik brei eigenlijk het hele jaar door. Ik zie zelf veel ouderen om me heen vereenzamen en ben heel blij dat ik op deze manier mijn steentje bij kan dragen. En daarnaast houd ik mijn vingers lenig, dat is ook niet verkeerd op deze leeftijd.”

Ook bloggende wetenschapper Sophie (30) zet zich al een aantal jaar actief in voor de campagne: ,,Ik ben gek op haken en bedenk graag de meest creatieve mutsjes waarvan ik de patronen deel op mijn blog Sophietjes.nl. Op deze manier kan ik mijn creativiteit kwijt én ik doe iets voor mijn medemens. Kleine moeite, want zo’n mutsje is zo gemaakt.” Stuur de mutsjes op vóór 8 december op naar Pantar, t.a.v. de Goedgemutste Breicampagne, Antwoordnummer 1181, 1110 VB Diemen. Vanaf februari 2018 staan de goedgemutste smoothies in de winkel. Op www.degoedgemutstebreicampagne.nl staan instructies voor het breiavontuur.

Reageer op dit artikel
Meer van Redactie 50 Pluswijzer

Stine Jensen over hebzucht bij Zin op Zondag

De eerstvolgende editie van ‘Zin op Zondag’ op zondag 20 maart staat...
Dit artikel lezen