De beste tips om op oudere leeftijd aan je beweging te komen

Ook op oudere leeftijd willen mensen fit blijven om de kwaliteit van leven te behouden. Het is niet alleen goed voor de conditie, maar ook voor de algehele gezondheid. Veel ouderen combineren beweging met sociale activiteiten, wat een extra dimensie aan het bewegen kan geven.

Om meer te bewegen hoef je natuurlijk niet meteen lid te worden van allerlei sportclubs voor ouderen. Door je bewust te worden van de hoeveelheid beweging die je op een dag krijgt, kun je je dagindeling aanpassen om meer beweging te krijgen. Loop naar de supermarkt in plaats van de auto te pakken. Ga op de bovenverdieping naar het toilet zodat je extra vaak de trap op loopt. En laat de hond langer en vaker uit. Zelf heb je het meeste zicht op welke onderdelen van je dagritme sportiever kunnen, en hoeveel extra beweging prettig is.

Soms is het voor ouderen lastig om de stap naar een sport te maken, gelukkig zijn er verschillende verenigingen voor ouderen welke gericht zijn op beweging. Deze ‘sportclubs voor ouderen’ zijn niet alleen goed voor de fysieke gezondheid, maar door de sociale contacten voorkomen deze ook eenzaamheid. Leg fietstocht af met een groep of ga bij een wandelclub. Volg zwemlessen voor ouderen. Ouderen die al lichamelijke problemen hebben voelen zich vaak het beste thuis bij de zwemlessen, als dit tenminste niet te zwaar is. In het water hoef je minder moeite te doen om bewegingen te maken, waardoor het allemaal net wat soepeler gaat.

Kies je voor een fietstocht? Zorg dan wel voor een comfortabele fiets, bijvoorbeeld inclusief versnellingen, of een elektrische fiets. Het voordeel van een elektrische fiets is dat het minder energie kost om een lange afstand af te leggen. Bij Fietsen op Fietsen treft men bij de fietsen uitgebreide specificaties die helpen bij het maken van een afgewogen keuze. Tip: vergeet niet een goed slot te bestellen en bind het slot altijd vast aan de fiets EN vast object. AXA sloten en ABUS sloten komen ieder jaar goed uit de diverse tests. Zet de fiets nooit voor een plek waar je altijd meerdere uren doorbrengt, zoals voor een sportclub, een bioscoop of een restaurant. Het is dan beter om de fiets een straat verder te zetten zodat dieven niet kunnen inschatten hoe lang je weg blijft van je fiets. Gebruik naast een ringslot ook altijd een secundair slot waar mee je de fiets vastmaakt aan een vast object. Zorg ervoor dat beide sloten voldoen aan de hedendaagse eisen van verzekeraars, het ART keurmerk, zodat de fiets optimaal beschermt is tegen diefstal.

 

Door te sporten slaap je beter en is de kwaliteit van slapen beter. Veel slaapproblemen bij ouderen kunnen voorkomen worden door te sporten. Door te sporten krijg je minder last van stress, en bewegen helpt ook nog eens om verdrietige gevoelens ver weg te houden. Veel bewegen zorgt voor een verbeterde gezondheid, wat zorgt voor een langer leven. Het verkleint de kans op allerlei ziekten en vermindert de eenzaamheid. Alle beweging is mooi meegenomen, begin rustig en ga niet over je grens heen.

Reageer op dit artikel
Meer van Redactie Pluswijzer

Vroege vogel lentewandeling

Ga zondag wandelen om 8.30 uur in het Geestmerambacht en ontdek dat de...
Lees meer