Wat te doen als de fietsaccu versleten is?

Na enkele jaren merken veel mensen met een e-bike dat de accu steeds minder lang ondersteuning geeft. Als gevolg van slijtage wordt de actieradius kleiner, waardoor ze niet meer hetzelfde aantal kilometers kunnen fietsen als voorheen. Gemiddeld gaat een elektrische fietsaccu vier tot zes jaar mee, afhankelijk van het gebruik. Natuurlijk speelt de kwaliteit van de batterij ook een belangrijke rol, maar vaak zijn de energiecellen na deze periode versleten. De batterij heeft een bepaalde houdbaarheidsdatum en ook als de batterij maar weinig gebruikt is, hebben de cellen na vier tot zes jaar hun beste tijd gehad.
Helaas is de accu het duurste onderdeel van de elektrische fiets, iets waar men bij de aankoop van een e-bike vaak niet bij stilstaat. Veel mensen storen zich dat ze niet meer zo ver met ondersteuning kunnen fietsen als voorheen, ondanks dat de fiets verder nog in orde is. Wanneer ze vervolgens op zoek gaan een nieuwe accu schrikken ze van de prijs. Zeker als de fiets al meer dan vijf jaar oud is wordt het steeds minder rendabel om een nieuwe accu van meer dan vijfhonderd euro te kopen. Bovendien worden veel oudere accu-modellen inmiddels niet meer geproduceerd.

Tegenwoordig bestaat er in veel gevallen de mogelijkheid om een versleten fietsaccu te laten reviseren. Revisie houdt in dat de accu ‘hersteld’ wordt naar de staat van een nieuwe batterij. De oude versleten energiecellen in de behuizing worden vervangen en vaak is het mogelijk om nieuwe cellen met meer vermogen terug te zetten. Doordat de meeste onderdelen van de oude accu hergebruikt worden, is de prijs voor revisie vaak aanzienlijk lager dan de prijs van een volledig nieuwe accu. Het nadeel van reviseren is dat men de accu vaak minstens een week kwijt is voor reparatie, maar gezien het prijsverschil zijn veel mensen bereid om deze concessie te doen.

Het reviseren van de fietsaccu is overigens niet altijd een optie. Het kenmerk van een versleten accu is dat deze geleidelijk steeds minder lang ondersteuning geeft. Soms is het niet meer mogelijk om de batterij op te laden of geeft de accu plotseling helemaal geen trapondersteuning meer. In dat geval is er meestal sprake van een elektronisch defect. Zeker als ook de led-lampjes op de accu niet meer werken of als er een foutcode op het display verschijnt, zit het probleem niet in de energiecellen, maar bij de elektronica. Het vervangen van de batterij zal in dat geval geen effect hebben. Ook bij val- of waterschade zal reviseren het probleem niet oplossen. Daarnaast zijn er enkele fabrikanten die revisie proberen tegen te gaan door de batterij elektronisch te beveiligen. Uw Batavus accu reviseren of Sparta accu reviseren is om die reden niet mogelijk voor wie een fiets met ION-technologie heeft.

 

 

 

Reageer op dit artikel
Meer van Redactie 50 Pluswijzer

Dauwtrappen en ontbijten tussen schapen

Op donderdag 5 mei wordt een dauwtrapwandeling gehouden vanuit de Schaapskooi in...
Dit artikel lezen